Sunday, March 22, 2009

RESPON REFLEKSI

REFLEKSI SAYA


Refleksi 1:

Transformasi yang perlu dilalui oleh seorang guru supaya dapat mencapai hasrat negara untuk membangunkan generasi yang mempunyai kemahiran abad 21 adalah seperti berikut :

• Guru mestilah seorang yang kuat dari segi mental, fizikal dan spiritual dalam berdepan dengan masyarakat abad 21.
• Menguasai segala ilmu pengetahuan dan pakar dalam bidang yang diceburi
• Mempunyai softskills yang baik dan berdaya saing serta berfikiran ke hadapan
• Berhemah dan berkeyakinan tinggi
• Berani tanggung risiko dalam mencuba sesuatu pendekatan
• Pendidikan bersepadu dan berintegrasikan islam dengan sains
• Mendidik pelajar dengan adil, bermoral dan rasional


Refleksi 2:

Langkah-langkah yang akan saya lakukan untuk membantu guru-guru lain membudayakan ICT dan manfaatkan perkakasan ICT di sekolah adalah seperti berikut :

1. Mengaplikasikan segala kemudahan ICT yang disediakan oleh pihak sekolah.
2. Menjelaskan kelebihan penggunaan ICT di kalangan guru-guru seperti :
• menjimatkan masa, kos dan tenaga serta
• menarik minat dan perhatian pelajar untuk terus belajar
• memudahkan kerja guru
• mempelbagaikan pengajaran & pembelajaran
• fleksibel
3. Menunjukan cara yang berkesan dalam penggunaan ICT
4. Menjadikan ICT sebagai pusat perkembangan ilmu dan kemahiran melalui aktiviti seperti permainan untuk belajar dan e-learning
5. Menggunakan perkakasan ICT dalam amalan kerja seharian seperti thumbdrive, external hard disk dan projector.
6. Mengadakan seminar atau bengkel penjelasan teknik penggunaan perkakasan ICT di kalangan guru.


Refleksi 3:

1. Ciri-ciri dan kemahiran yang membolehkan saya mengawal proses pembelajaran secara atas talian adalah seperti berikut :

  • Saya dapat berinteraksi secara telus dan langsung dengan pensyarah dan rakan-rakan
  • Memberi peluang kepada saya untuk bertanya dan berkomunikasi serta berkongsi idea tanpa rasa malu
  • Dapat menyuarakan pandangan dan memberi komen membina kepada sahabat lain dalam usaha memperbaiki mutu dan kualiti multimedia yang dihasilkan
  • Dapat mengumpul maklumat dan nota serta pembelajaran lebih terbuka tiada had masa
  • Dapat memperbaiki kemahiran dengan bimbingan dari pensyarah dan rakan-rakan dengan mesej yang diberikan.




2. Bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya dapat kawal proses pembelajaran atas talian adalah seperti berikut :

  • Pensyarah mestilah memberikan arahan yang jelas dan ringkas dalam mengendalikan sesuatu pembelajaran dengan mengambil kira latarbelakang seseorang pelajar.
  • Memberi nota yang mudah difahami dan diiringi latihan untuk meningkatkan kemahiran dan menguji sejauh mana kefahaman pelajar dalam proses pembelajaran
  • Nota mestilah boleh di muat turun oleh pelajar tanpa sebarang masalah teknikal
  • Sediakan link yang dianggap mampu menambah pengetahuan sedia ada dan mengukuhkan sesuatu konsep yang baru dipelajari oleh pelajar seperti link cara mudah belajar multimedia
  • Pastikan semua pelajar dapat memahami nota/slide yang diberikan dari segi kandungan dan konsepnya serta bahasa pengantarnya.
  • Jangan mengelirukan pelajar dengan meletakan terlalu banyak sumber dan bahan yang dianggap sebagai tambahan pengetahuan. Sebaik-baiknya pastikan belajar dapat kuasai bahan atau sumber yang asas terlebih dahulu.


3. Perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajaran secara atas talian adalah seperti berikut :

  • Pastikan semua murid dapat mengikuti proses pembelajaran secara kondusif dan tanpa sebarang masalah teknikal seperti kekurangan perisian
  • Berikan bimbingan yang bersesuaian dengan latarbelakang pelajar dan tahap pemikiran pelajar
  • Ringkaskan arahan dan jelaskan secara mudah untuk pelajar
  • Elakkan kekeliruan dalam memberi arahan semasa proses pembelajaran
  • Beri kemahiran mengikut kemampuan pelajar jika lemah diberi tumpuan pengukuhan dan jika bijak diberi pengayaan dari segi membantu kawan yang lemah
  • Wujudkan suasana seronok belajar tanpa beri tekanan psikologi dan wujudkan nilai kerjasama, bantu-membantu dan bekerja dalam kumpulan.
  • Elakkan bias dan beri tumpuan secara adil dan saksama
  • Menjadi fasilitator kepada pelajar


Refleksi 4:

1. Pendapat / persepsi saya apabila dikehendaki menyiapkan 1 courseware yang menggabungkan semua elemen multimedia adalah seperti berikut :
• Sangat seronok dan bertepatan dengan objektif kursus
• Inilah masanya saya mengaplikasikan segala kemahiran yang dipelajari dalam kelas untuk menghasilkan sesuatu mengikut kemahiran dan kemampuan saya
• Wujud sikap kerjasama dalam kumpulan dan toleransi
• Menarik dan menguji tahap kemahiran penggunaan ICT
• Pensyarah ingin menguji kemahiran sedia ada saya



2. Pendapat saya adakah projek ini membantu ketika menjalani praktikum ?

Ya, saya sangat bersetuju dengan mengatakan projek ini dapat membantu saya ketika menjalani praktikum di sekolah. Ini adalah kerana saya dapat mempelajari tentang multimedia dan cara mencipta sesuatu bahan berkaitan dengan multimedia. Ini dapat membantu saya menyediakan bahan atau sumber dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam bentuk multimedia yang berasakan ICT. Pelajar di zaman sekarang sukakan sesuatu yang baru dan berteknologi. Oleh kerana itu saya memilih untuk mengambil kursus ini dan ingin menggunakan segala kemahiran yang saya perolehi dalam amalan praktikum di sekolah insya Allah. Kesannya pelajar akan sukakan subjek yang saya ajar kerana tidak membosankan.


3. Jika saya menjadi fasilitator / tutor saya akan menukar kaedah penilaian tugasan ini. Ini kerana saya sangat tidak bersetuju jika rakan saya yang menilai dengan memberikan bintang kepada projek yang dibentangkan. Alasannya adalah akan wujud unsur bias dan puak dalam memberikan bintang di kalangan rakan-rakan. Mereka juga tidak mempunyai sebarang autoriti dalam memberikan bintang kerana mereka sendiri tidak pakar dalam pengetahuan ICT. Akan timbul konflik seperti pihak yang dinilai dengan tidak adil. Mereka pasti menilai dengan tidak profesional melibatkan unsur emosi dan merasakan pandangan mereka sahaja yang tepat sedangkan salah lagi nyata.

Cadangan saya supaya pemberian bintang atau penilaian itu diberikan kepada pensyarah/tutor kerana merekalah yang lebih berautoriti dan berkelayakan. Dalam masa yang sama kita tidak pinggirkan rakan-rakan yang lain. Oleh yang demikian saya merasakan wajar penilaian sebanyak 90% adalah dari pensyarah dan 10% sahaja dari rakan-rakan yang melihat pembentangan. Saya akui kadangkala kita perlu melihat pandangan rakan-rakan juga dalam pelbagai sudut.


Refleksi 5 :

Cadangan dan pendapat saya bagi memperbaiki sukatan subjek Multimedia dalam Pendidikan Islam.

Sepanjang mengikuti kursus ini saya amat berpuas hati dan sangat memuaskan dari segi tugasan dan kuliah amat berkaitan dan pensyarah banyak memberi input bagaimana cara untuk meningkatkan lagi kualiti P&P dalam bentuk multimedia. Bimbingan yang baik dan teguran yang membina sangat memuaskan hati saya. Cuma saya rasa sepatutnya pensyarah wajib diberi peluang untuk melihat semula sejauh mana keberkesanan silibus/sukatan subjek dengan pelajar dan mengikut keperluan semasa seperti ketika praktikal di sekolah. Jadi kita dapat tumpukan lebih kemahiran dan konsep kepada pelajar. Penambahbaikan juga dapat diterima demi kebaikan bersama.

DI SEDIAKAN OLEH :

MOHD IERUWAN MOHAMED MOKHTAR
BACHELOR OF ISLAMIC EDUCATION
MAJOR QURAN STUDIES
MINOR ARABIC
UNIVERSITY OF MALAYA

No comments:

Post a Comment